Sider

tirsdag 15. november 2011

Thai kokkekurs hos "Time for Lime":)

Jeg fikk bestemme hva vi skulle gjøre på bursdagen min og siden jeg elsker thaimat og veldig gjerne vil lære det skikkelig, så ble det thai kokkekurs hos "Time for Lime":)

Junie som driver Time for Lime er halvt norsk og jeg har faktisk vært på kurs hos henne før da hun hadde det i Norge for en del år siden. Hun har laget thaimat i over 20 år, og kan virkelig sine saker.

Den første timen var det teori, det er flere ting innenfor thaimat som ikke er overlatt til tilfeldighetene. F.eks hvordan man kutter grønnsakene, og sammensetningen søtt, salt og syrlig. Vi fikk mange nyttige tips:)


En liten forrett. Alle ingrediensene legges inn i bladet, så alt inn i munn og deretter: NYT:)
Så har denne jenta tatt over, hun skal kokkelere med oss:) Liten utfordring å tolke der hvor det skal være s'er og r'er, men tror vi fikk med oss det meste;)
Curry Paste ble f.eks cully pate, kan jo ikke annet enn å elske thailendere:)
Her lages det paneng curry paste:)

Så skal vi lage vårruller og en liten gjennomgang blir det:)




Her blandes det dressing til thai salaten
Dekorering:)
Her er Ole Jørgen sitt resultat
Og mitt
Liten pause....
Junie driver i tillegg til Time for Lime et senter for hunder og katter, hun tar vare på hunder/katter som er påkjørt eller mishandlet, gir de vaksiner osv. Det vil komme et helt innlegg om dette senere.

Men her er ihvertfall en av hundene som har hatt en trist skjebne og som jeg selvfølgelig måtte kose med:)
Så de siste to rettene, klar scampisuppe og paneng kylling:)



Også ble det sunget bursdagssang for meg og jeg fikk kake:)


Så forlater vi Time for Lime gode og mette i en Tuc Tuc, og forhåpentligvis mer lærde når det kommer til det thailandske kjøkkenet:) En kjempe fin kveld:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar